اگر پس از حمام کردن احساس می‌کنید که پوست شما سفت شده و انعطاف پذیری لازم را ندارد،

اگر در طول روز پوست شما به صورت پوسته پوسته می‌شود،

اگر احساس می‌کنید پوست بدن شما از رطوبت کافی برخوردار نیست،

و …،

اینها مهم‌ترین عواملی هستند که پوست شما را به سمت ترک خوردن و ایجاد آسیب‌های پوستی وسیع هدایت می‌کنند. به همین دلیل، مجله ست و مد قصد دارد در ادامه این مقاله شما را با روش های درمان پوست های خشک و استفاده از روتین پوستی ویژه پوستهای خشک آشنا کند.

پوست خشک چیست؟

پوست خشک به پوستی گفته می‌شود که بر اثر یک سری عوامل از جمله عوامل محیطی یا شیمیایی دچار تَرک‌های نامرئی می‌شود. پوست خشک معمولاً به رنگ کدر است و احساس سفتی، خارش و کبودی دارد.

چرا روتین پوستی ضرورت دارد؟

پوست خشک همیشه نیاز به یک سری مراقبت‌های پیوسته و منظم دارد. به همین دلیل به کلیۀ فرآیندهای مراقبتی پیوسته برای پوست، روتین پوستی گفته می‌شود. پوست خشک یک ظاهر ناخوشایند همراه با التهاب، خارش، حساسیت و پوسته پوسته شدن دارد. البته اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به بروز یک سری حساسیت‌های عمیق پوستی و خونریزی در مقیاس‌های کم نیز بیانجامد. به همین دلیل روتین پوست خشک باید به صورت یک عادت در زندگی روزمره شما درآید و مثل تمامی فعالیت‌های منظم روزانه در دستور کار قرار گیرد.

دلایل خشک شدن پوست

  • شرایط نامساعد محیطی
  • استفاده از آب غیر استاندارد برای شستشوی پوست
  • مصرف مواد دخانی و مواد مخدر
  • وسواس و شستشوی بیش از حد پوست
  • عوامل ژنتیکی
  • استفاده از مواد شویندۀ غیر استاندارد
  • کمبود ویتامین B در بدن
  • قرار گرفتن در معرضمواد و پرتوهای حساسیت‌زا
  • عوارض پزشکی مثل دیابت، فشار خون یا کم کاری تیروئید
  • جدی نگرفتن مراقبت از پوست در برابر عوامل محیطی
  • اُفت آب بدن

عوامل ژنتیکی

مراحل مراقبت از پوست خشک

در این بخش، مراحل مراقبت از پوست خشک را با هم مرور میکنیم:

  1.  مصرف آب فراوان به صورت ناشتا

اگر پوست خشک دارید، بهتر است به فکر استفاده از مواد غذایی باشید که گذشته از آبرسانی بتوانند به سد دفاعی پوست در برابر پرتوهای زیان آور خورشید نیز کمک کنند. ساده‌ترین ماده غذایی برای این منظور آب است. لذا به عنوان اولین ماده غذایی در طول روز که مصرف می‌کنید، آب را انتخاب نمایید.

  1. شستشوی منظم

تأکید ما بر روی شستشوی منظم است نه شستشوی بیش از حد. بنابراین روزی یک بار صورت خودتان را نیز بشویید تا آلودگی‌های ناشی از هوای ناسالم شهر از منافذ پوستی شسته شوند و آنها را مسدود نکنند. پس از هر بار آرایش کردن نیز صورت خود را با یکی از شوینده‌های ملایم و آبرسان شستشو دهید. آب و مواد شوینده ملایم می‌توانند از هر ماده شوینده دیگر از جمله تونر، که حاوی الکل است، بهتر عمل کنند. استفاده از مواد الکلی پوست را خشک تر می‌سازد.

  1. استفاده از آبرسان، روغن درمانی و مرطوب کننده‌های مناسب برای هیدراته کردن پوست

مرطوب کننده‌ها منابع غذایی خوبی برای تغذیه پوست خشک به حساب می‌آیند. در اینجا تأکید ما بر روی مرطوب کننده‌های طبیعی مثل روغن آرگان یا روغن آووکادو است. چون مرطوب کننده های طبیعی بر خلاف مرطوب کننده‌های غیر طبیعی، منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند و باعث ایجاد آکنه نمی‌شوند.

  1. محافظت از شادابی و جوان بودن پوست

پوست جوان کمتر در معرض خطر خشک شدگی قرار دارد. برای جوان ماندن پوست بهتر است از روغن های طبیعی مثل روغن جوجوبا استفاده کنید. این روغن گذشته از جوان کنندگی و شادابی پوست باعث می‌شود که پوست خشک شما مرطوب و مقاوم شود.

  1. مراقبت از پوست خشک در برابر آفتاب و پرتوهای مضر آن

اگر مسیر تردد و محیط کار شما به گونه‌ای است که در طول روز در معرض تابش پرتوهای مضر خورشید قرار دارید، این موضوع باعث حادتر شدن موضوع خشکی پوست شما خواهد شد. لذا بهتر است در طول روز هر دو ساعت یک‌بار از کرم ضد آفتاب با spf دست‌کم ۳۰ استفاده کنید. البته روغن آووکادو و روغن آرگان نیز برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید مفیدند.

  1. برای نقاط حساس بدن از ضدآفتاب های طبیعی استفاده کنید

برای پوست های حساس مثل پوست ناحیه دور چشم، به جای استفاده از کرم های ضد آفتاب، از روغن بنفشه با پایه بادام استفاده کنید. چون ضمن تقویت پوست، باعث آبرسانی بهتر به آن می‌شود.

  1. به استراحت پوست اهمیت دهید

در پایان یک روز پر مشغله، پوست هم می‌خواهد مثل سایر اندام‌های بدن شما استراحت کند. در این مواقع استفاده از روغن آووکادو بهترین استراحت برای پوست است. چون این روغن دارای اسیدهای چرب، پتاسیم، لسیتین، ویتامین e و کلروفیل می‌باشد و آثار سوختگی‌های احتمالی ناشی از پرتوهای زیانبار خورشیدی را نیز برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید:  خواص آلوورا برای پوست

در این مرحله می‌توانید از روغن زیما هم استفاده کنید. روغن زیما از ترکیبات اصلی مثل روغن بادام شیرین، روغن گردو، روغن آرگان، جوانه گندم و روغن جوجوبا تشکیل شده و گذشته از تقویت پوست های خشک، به آبرسانی و تأمین چربی مورد نیاز برای پوست خشک نیز کمک می‌کند و برای پوست از یک نقش جوان کنندگی و ضدآفتاب برخوردار است.

  1. لایه برداری هفتگی را فراموش نکنید

سلول های پوست خشک بر روی سطح آن جمع می‌شوند و باعث آسیب رسیدن به بافت سالم پوست و کدر شدن آن می‌شوند. بنابراین لایه برداری پوست یک روش بسیار مفید برای حذف بافت‌های مُرده و برطرف شدن مواد زیان‌بار روی پوست می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که دست کم هفته‌ای یک‌بار از اسکراب پوست صورت یا لایه برداری پوست صورت استفاده کنید.

  1. از بالم لب استفاده کنید

یکی از مستعدترین پوست‌های بدن برای خشکی، لب‌ها می‌باشند که به دلیل حساسیت بیش از حد نمی‌توان از هر مادۀ مرطوب کننده برای آن استفاده کرد. به همین دلیل برای پیشگیری از خشک شدن پوست لب بهتر است پیش از استفاده از رُژ لب، از بالم لب استفاده کنید تا تغییر رنگ لب‌ها مشخص نباشد. البته در فصول سرد سال، مصرف ویتامین C که در مرکبات به وفور مشاهده می‌شود نیز می‌تواند از خشکی پوست لب جلوگیری به عمل آورد.

  1. از لوازم آرایش ویژه پوست خشک استفاده کنید

در زمان خرید لوازم آرایش، به لیبل آنها دقت کنید و از لوازم آرایش مخصوص پوست های خشک خریداری نمایید. استفاده از لوازم آرایشی مایع به جای پودر می‌تواند از خشکی پوست بر اثر استفاده از پودرها ممانعت به عمل آورد. پس از پایان آرایش نیز به جای پودر از اسپری تثبیت کننده آرایش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

از لوازم آرایش ویژه پوست خشک استفاده کنید

  1. رطوبت محیط را تثبیت کنید

کیفیت هوای محیط می‌تواند بر روی پوست تأثیر گذار باشد. هوای خشک باعث خشکی پوست نیز می‌شود. بنابراین با استفاده از دستگاه‌های بخور، رطوبت محل سکونت یا محل کار خود را کنترل کنید تا همواره پوستی شاداب داشته باشید.

سخن پایانی

خشکی پوست تنها یک عارضه ظاهری برای بدن به حساب نمی‌آید؛ بلکه به دلیل آسیب جدی که به لایۀ محافظت کنندۀ پوست وارد می‌کند، می‌تواند کانال‌ها، حفره‌ها و مجاری تازه‌ای برای ورود انواع میکروب‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های آلوده کننده به داخل بدن باز نماید. به همین دلیل محافظت از پوست و جلوگیری از خشک شدن آن یکی از مهم‌ترین روش‌های بهداشتی برای کنترل سلامت سایر اندام‌های داخلی بدن نیز می‌باشد. بنابراین به شما توصیه می‌شود طبق سفارشات ست و مد که در این مقاله ارائه شد، روتین پوست‌های خشک را با جدیت دنبال کنید.