گلاب یکی از محصولات ناب سرزمین ایران است که سال‌های سال از عطر و خواص خوراکی آن استفاده های بسیار زیادی شده است. این مایع معطر امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

گلاب به دلیل دارا بودن ویژگی‌های نرم کنندگی پوست، جوان سازی پوست و آرام بخشی، در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین به صورت جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلاب برای تمامی انواع پوست مفید است، و به ویژه در پوست‌های بسیار حساس از آن استفاده می‌شود. ویژگی ضد عفونی کنندگی گلاب و درخشان کنندگی پوست و همچنین برطرف کنندۀ لک صورت از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند، مجله ست و مد این مقاله را برای معرفی این ماده غذایی شگفت انگیز در اختیار شما قرار دهد.

خواص گلاب برای انواع پوست

در ادامه به معرفی انواع خواص گلاب می پردازیم:

خواص کلاب برای پوست

 

  1. بهترین تونر برای پوست صورت

تونر که در برخی از افراد نادیده گرفته می‌شود، می‌تواند به عنوان یک پاک کننده پوست صورت، نرم کننده و آبرسان ایفای نقش کند. تونر می‌تواند چربی، آلودگی و بقایای مواد آرایشی را از روی پوست بزداید. از این رو تونر صورت، در کنار پاک کنندگی که به همراه دارد، ph پوست را نیز تنظیم می‌کند.

گلاب خالص، ماده طبیعی است که می‌تواند ph پوست را متعادل نگه دارد. بدین ترتیب که پس از تمیز کردن، باعث ریز شدن منافذ پوست می‌شود. استفادۀ مرتب از گلاب به عنوان روتین پوست می‌تواند پوست را از چربی های اضافه پاک کند و از ایجاد جوش سرسیاه، جوش سر سفید، جوش زیر پوستی و آکنه جلوگیری به عمل آورد.

تونرهای حاوی مواد شیمیایی می‌توانند به مرور زمان پوست را خشک کنند. این در حالی است که گلاب می‌تواند ضمن مرطوب نگه داشتن پوست، خاصیت تسکین کنندگی و آرام بخشی نیز به همراه داشته باشد و آن را تبدیل به یک تونر کامل برای تمامی پوست‌ها کند. زمانی که از گلاب استفاده می‌کنید، آن را مدتی بر روی منافذ پوست قرار دهید تا شادابی و لطافت به پوست شما برگردد. همچنین عطر خوش آن باعث تقویت روحیه شما خواهد شد.

  1. کاهش پف چشم

آلرژی، استرس، خستگی، کم خوابی و بی خوابی همگی عواملی هستند که باعث ایجاد پف چشم می‌شوند. در واقع پف و ورم دور چشم به دلیل تجمع مایعات در نواحی اطراف چشم است. از آنجا که پوست دور چشم بافت بسیار نازک و لطیفی دارد، پف یا تیرگی دور چشم خیلی سریع خود را نشان می دهد. ساده ترین روش برای کاهش تیرگی و پف دور چشم استفاده از کمپرس سرد و اسپری است.

گلاب به روند آبرسانی و نرم کردن پوست دور چشم و احیای آن کمک می‌کند و به پوست یک حالت ظاهری سرحال و لطیف می‌بخشد. از دیگر ویژگی های گلاب خاصیت ضد التهابی آن است که باعث کاهش قرمزی و کبودی دور چشم می‌شود.

گلاب می‌تواند به طور مستقیم بر روی پوست حساس دور چشم استفاده شود. بدین ترتیب خط چشم به سرعت کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته اسپری تونر گلاب می‌تواند علائم پیری دور چشم را کاهش دهد و پوست آن را جوان‌تر نشان دهد.

بیشتر بخوانید:  مراقبت از پوست در فصل سرما

زمانی که به هر دلیل خستگی، کم خوابی و بی خوابی داشته‌اید، گلاب می‌تواند یک راه حل بسیار مفید برای این موضوع باشد. لذا شیشه گلاب خنک داخل یخچال را بردارید و با استفاده از یک پنبه تمیز، مقداری گلاب را بر روی نواحی دور چشم خود بمالید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که از حس خنکی و دلنشینی گلاب لذت می‌برید. با این کار پف چشم شما کاهش پیدا می‌کند و خستگی چشم ها به سرعت از بین می‌رود.

  1. پاک کننده طبیعی لوازم آرایشی

بخش مهمی از لوازم آرایش هر خانم اختصاص به پاک کننده آن دارد. بیشتر مواقع مشاهده می‌کنیم که بسیاری از پاک‌کننده‌های آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی قوی و الکلی هستند که باعث خشکی شدید پوست می‌شوند. معمولاً تمامی پاک کننده‌های آرایشی برای پوست های حساس مناسب نیستند. ما برای پاک کننده مواد آرایشی شما یک پیشنهاد بسیار خوب داریم: گلاب.

تسکین دهندگی قوی گلاب عملاً آن را تبدیل به یک پاک کننده آرایشی ملایم برای تمامی انواع پوست نموده است. اگر گلاب را با یک پایه روغنی طبیعی ترکیب کنید، می‌توانید بدون هیچ گونه خشونت و اعمال فشاری مواد آرایشی را از روی پوست خود پاک کنید. ضمن آن که با این کار پوستی شاداب و مرطوب و خوش بو خواهید داشت.

برای این کار کافیست دو قاشق گلاب را با یک قاشق روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید تا یک پاک کننده آرایشی طبیعی داشته باشید. این پاک کننده می‌تواند بیشتر مواد آرایشی قوی را از روی پوست شما پاک کند و در عین حال مراقب پوست شما باشد. این پاک کننده می‌تواند به راحتی برای پاک کردن مواد آرایشی دور چشم هم استفاده شود.

  1. اسپری طبیعی صورت

فیس میست (Face mist) اسپری مرطوب کننده صورت، نوع جدیدتری از تونر صورت است که با اسپری شدن بر روی صورت، باعث لطافت و شادابی آن می‌گردد.

اسپری گلاب به صورت چندکاره‌ است و به تمیز کردن، آب‌رسانی پوست و فیکس نمودن آرایش کمک می‌کند. اسپری گلاب موجب تنظیم PH پوست نیز می‌شود. از این گذشته، این اسپری برای زمانی که نیاز به یک وسیله برای سرحال شدن داریم، می‌تواند بسیار کارآمد و کم هزینه باشد. معمولاً فیس میست ترکیبات طبیعی دارد که برای پوست مفید هستند. اگر اسپری صورت تمام شود و یا تصمیم به استفاده از یک اسپری صورت و گردن صددرصد طبیعی گرفته باشید، گلاب می‌تواند یک گزینۀ عالی به عنوان یک اسپری صورت حرفه‌ای باشد.

اگر همیشه یک اسپری صورت گلاب در کیف خود داشته باشید، به شما کمک می‌کند تا همیشه عرق و ذرات آلایندۀ محیط را از پوست خود پاک کنید. اما جذابیت اصلی در اینجاست که در هر فصلی می‌توانید از اسپری صورت گلاب استفاده کنید و این مادۀ شگفت انگیز تنها ویژۀ یک فصل یا آب و هوای خاص نیست. پوست همیشه به آب‌رسانی احتیاج دارد. چند پاف از اسپری صورت با ترکیب گلاب روی پوست خسته و تعریق کردۀ صورت و دست می‌تواند به سرحال، تازه و تمیز شدن پوست از ذرات آلودگی سطحی کمک کند.

  1. آب رسانی به پوست

این روزها که آلودگی هوای شهرها غوغا کرده است، آبرسانی و مرطوب کردن پوست اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. ولی متأسفانه بسیاری از ما نسبت به آن بی‌توجه هستیم. این در حالی است که کمبود آب و خشکی پوست صورت می‌تواند باعث پیری زودرس پوست، قرمزی پوست، التهاب های پوستی، حساسیت و خارش پوست شود. هیچ راهی به جز مرطوب نگه داشتن پوست هم از داخل و هم از بیرون نداریم. در حالی که نوشیدن آب به شدت توصیه می‌شود، همراه داشتن یک اسپری گلاب به عنوان یک ماده آبرسان عالی برای پوست می‌تواند از اثربخشی بسیار زیادی به ویژه در هوای گرم و خشک برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید:  خواص آلوورا برای پوست

آب رسانی به پوست

یکی از بهترین خواص گلاب، آبرسانی آن است که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و رطوبت مورد نیاز آن را تا حد زیادی تأمین می‌کند. از این گذشته گلاب پوست را به صورت خنک، نرم و آرام نگه می دارد. گلاب را می‌توانید به صورت مستقیم  استفاده کنید و یا کمی از آن را به کرم، لوسیون یا اسپری صورت خود اضافه نمایید. بدین ترتیب گلاب موجب درخشندگی و شفافیت بیشتر پوست صورت می‌شود و رطوبت پوست را افزایش می‌دهد.

گلاب از یک ساختار بسیار سبک و لطیفی برخوردار است و شما به راحتی می‌توانید آن را به لوازم بهداشتی روزمره خود اضافه کنید تا از خواص گلاب بهره‌مند شوید. خیلی ساده است! چند قطره گلاب را به کرم مرطوب کننده، لوسیون بدن، اسپری صورت و گردن خود اضافه کنید تا قدرت نرم و درخشان کنندگی آنها چند برابر شود. همچنین می‌توانید گلاب را همراه با روغن‌های طبیعی به عنوان پاک کننده صورت طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید تا آلودگی‌ها را از عمق منافذ پوست بیرون بکشید و منافذ پوست را کوچک کنید.

همان طور که می‌دانید گلاب از یک بافت بسیار سبک و لطیف برخوردار است. پس می‌توانید با اطمینان خاطر آن را به لوازم بهداشتی روتین خود اضافه کنید تا قدرت نرم و درخشان کنندگی آنها را چند برابر کند. گلاب اگر با روغن های طبیعی به عنوان پاک کننده صورت مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند ریز آلاینده ها را از داخل منافذ پوست به بیرون جذب کند و  روزنه‌های پوستی را کوچک نماید.

سخن پایانی

این تفکر اشتباه را کنار بگذارید که گلاب صرفاً یک ماده غذایی معطر است. همان طور که ست و مد در این مقاله تلاش کرد به شما آموزش دهد، گلاب قادر است از تأثیرات خیره‌ کننده‌ای برای سلامت پوست همراه باشد. بنابراین با تهیه یک اسپری کوچک و پر کردن آن با گلاب و قرار دادن آن در داخل یخچال، همیشه می‌توانید ضمن جلوگیری از خشکی پوست در زمستان، و جلوگیری از آلودگی پوست و همچنین تعریق زیاد پوست، به شادابی و لطافت پوست خود کمک کنید.