روغن نارگیل از جمله چربی های گیاهی است که به دلیل دارا بودن خواص تقویت کنندگی بسیار بالایی که دارد، می‌تواند برای کمک به شادابی و سلامت پوست مورد استفاده قرار گیرد. هر چند روغن نارگیل طیف گسترده‌ای از خواص مفید مثل کاهش سطح کلسترول LDL و بهبود عملکرد مغز در بیماران آلزایمری برخوردار است، ولی مجله ست و مد در این مقاله می خواهد در مورد خواص روغن نارگیل برای پوست با شما صحبت کند. بنابراین از شما دعوت می‌شود که تا پایان این مقاله همراه ست و مد باشید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از روغن‌های بسیار اشباع است که به روش‌های سنتی و از طریق استخراج روغن از نارگیل خام یا مغز نارگیل خشک شده تولید می‌شود. روغن نارگیل در دمای متعارف یعنی دمای اتاق به صورت جامد است و اگر گرم شود، به صورت نرم یا حتی مایع در می‌آید. روغن نارگیل می‌تواند به صورت مستقیم در پخت و پز غذا یا بر روی پوست و مو استفاده شود.

ترکیبات روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب بسیار زیاد با زنجیره متوسط است که یک نوع چربی اشباع شده به حساب می‌آید. این اسیدهای چرب با زنجیره متوسط خود، حدود ۶۵ درصد از کل ترکیب روغن نارگیل را تشکیل می‌دهند. از این گذشته، اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل عبارتند از:

ترکیبات روغن نارگیل

  • اسید لوریک: 49٪
  • اسید میوریستیک: 18٪
  • اسید کاپریلیک: 8٪
  • اسید پالمیتیک: 8٪
  • اسید کاپریک: 7٪
  • اسید اولئیک: 6٪
  • اسید لینولئیک: 2٪
  • اسید استئاریک: 2٪

همان طور که مشاهده می‌کنید، روغن نارگیل دارای حدود ۹۰ درصد چربی اشباع شده است. اما مقادیر کمی چربی اشباع نشده نیز در آن به چشم می‌خورد.

خواص روغن نارگیل بر روی پوست

در این بخش، به معرفی خواص روغن نارگیل بر روی پوست می پردازیم:

  1. از بین بردن میکروارگانیسم های مضر

روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسطی است که خاصیت ضد میکروبی دارند و می‌توان از آنها در برابر میکروارگانیسم های مضر استفاده کرد. بسیاری از انواع عفونت های پوستی مثل آکنه، سلولیت، و فولیکولیت دارای ریشه‌های باکتریایی یا قارچی هستند که با روغن نارگیل برطرف می‌شوند. استفاده مستقیم از روغن نارگیل بر روی پوست می‌تواند از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری به عمل آورد. چون روغن نارگیل دارای اسید لوریک است که تقریباً ۵۰ درصد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد که از توان بازدارندگی بسیار بالا در برابر  میکروارگانیسم‌های مضر برخوردار می‌باشد.

  1. کاهش التهاب های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن نارگیل برای پوست، از بین بردن التهاب مزمن آن است. التهاب مزمن عامل اصلی بسیاری از آسیب های پوستی مثل اگزما، درماتیت تماسی و پسوریازیس به حساب می‌آید. روغن نارگیل گذشته از خاصیت ضد التهابی که دارد، باعث تسکین درد نیز می‌شود. از این گذشته، روغن نارگیل با بهبود وضعیت آنتی اکسیدان باعث کاهش التهاب های پوستی می‌گردد.

  1. درمان آکنه پوستی

این باور اشتباه را کنار بگذارید که روغن نارگیل باعث مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود. این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند روغن نارگیل می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. آکنه به یک بیماری التهابی پوستی گفته می‌شود که بسیاری از داروهایی که برای درمان آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کاهش التهاب آن کمک می‌کنند، نه درمان قطعی آن. روغن نارگیل و ترکیبات موجود در آن می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند که در همین راستا می‌تواند به درمان آکنه نیز بیانجامد. علاوه بر این، ویژگی ضد باکتریایی ترکیبات روغن نارگیل می‌تواند منجر به کاهش آکنه شود. اسید کاپریک و اسید لوریک به شدت خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند. برای مقابله با آکنه کافی است که روغن نارگیل را در مناطقی که آکنه مشاهده می‌شود، به صورت موضعی مالیده شود.

  1. مرطوب کردن پوست خشک

گذشته از تأثیر روغن نارگیل بر روی آکنه و التهابات پوستی، استفاده از آن می‌تواند به مرطوب نگه داشتن پوست کمک کند. پژوهش‌های مشترک متخصصان طب گیاهی و پوست حاکی از آن هستند که روغن نارگیل میزان آبرسانی به پوست را به شدت افزایش می‌دهد و به درمان اگزما، که همراه با ورم پوستی و خارش است، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:  مراقبت از پوست در فصل سرما

روغن نارگیل می‌تواند به کاهش چشمگیر خشکی پوست کمک کند  و با مرطوب نگه داشتن پوست، به حفظ عملکرد آن کمک کند و باعث شود که پوست در از بین بردن باکتری ها، بهبود زخم ها و شادابی خود عملکرد موفقی داشته باشد. همچنین پژوهش‌ها نشان داده اند که روغن نارگیل می تواند تا ۶۵ تا ۷۰ درصد از شدت اگزما را کاهش دهد.

  1. بهبود زخم‌های پوستی

روغن نارگیل می‌تواند به بهبودی زخم های پوستی نیز کمک کند. درمان زخم ها به وسیله روغن نارگیل باعث بهبود سطح آنتی اکسیدان و بالا رفتن سطح کلاژن سازی پوست می‌شود. کلاژن پروتئین مهمی است که در فرایند بهبود زخم های پوستی نقش محوری را ایفا می‌کند. روغن نارگیل به همراه آنتی بیوتیک وارد شده به پوست می‌تواند در بهبودی زخم های سوختگی تأثیر چشمگیری از خود به جای بگذارد. علاوه بر بهبودی زخم ها، خواص ضد میکروبی روغن نارگیل نیز می‌تواند از عفونت جلوگیری به عمل آورد. همان طور که می دانید، ایجاد عفونت یک عامل بسیار خطرناک در پیچیده کردن روند بهبودی زخم به حساب می‌آید.

  1. لایه برداری همراه با لطیف سازی پوست

امروزه خانم ها هزینه ها و زحمات زیادی برای لایه برداری پوست بدن خود متحمل می‌شوند. غافل از این که با تهیه یک شیشه روغن نارگیل خالص می‌توانند به خوبی مشکل را برطرف کنند. در واقع روغن نارگیل می تواند همزمان سه ویژگی زیر را با خود به همراه داشته باشد:

  • مرطوب کنندگی پوست
  • اصلاح سطح پوست
  • لایه برداری

برای تهیه کرم لایه بردار خانگی می‌توانید نصف فنجان روغن نارگیل را با نصف فنجان شکر قهوه ای یا نمک دریایی مخلوط کنید. سپس چند قطره عصاره چرب مثل عصاره اسطوخودوس یا وانیل هم به آن اضافه کنید تا معطر شود. پس از مصرف، مشاهده خواهید کرد که پوستی شفاف، تمیز و معطر خواهید داشت.

  1. پاک کننده مواد آرایشی و لطافت بخشی به پوست

روغن نارگیل می‌تواند به سرعت و با کم‌ترین هزینه مواد آرایشی به جا مانده بر روی پوست صورت شما را پاک کند. این روغن گذشته از پاک کردن کرم از سطح پوست صورت، بقایای ریمل های بسته شده بر روی مژه ها را نیز برمی‌دارد. برای این منظور کافی است چند قطره روغن نارگیل را بر روی پد پاک کننده آرایشی خود بریزید و به آرامی بر روی پوست و پشت پلک چشم ها بکشید. این کار را به گونه ای انجام دهید که روغن نارگیل به طور کامل روی سطح تمام مواد آرایشی را بپوشاند. سپس به آرامی باقی مانده های مواد آرایشی و گرد و غبار روزانه را از روی پوست خود بردارید. روغن نارگیل چون پایه طبیعی و ارگانیک دارد، می‌تواند برخلاف پاک کننده های شیمیایی، برای پاک کردن دور چشم ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع رایحه عطر زنانه

پاک کننده مواد آرایشی و لطافت بخشی به پوست

چند نکته جالب در مورد روغن نارگیل

آیا تاکنون در مورد موارد منع مصرف روغن نارگیل شنیده اید؟

  • روغن نارگیل اگر چه برای سلامت پوست بسیار مفید است، اما استفاده از آن برای همه ایده آل و مؤثر نخواهد بود.
  • خانم هایی که پوست چرب و روغنی دارند نباید از روغن نارگیل استفاده کنند. چون ممکن است منافذ پوست را مسدود کرده و خود باعث ایجاد جوش های سرسیاه شود که مشکل دیگری به حساب می‌آید.
  • اگر پوست حساسی دارید، از مقدار کمی روغن نارگیل استفاده کنید و آن را تنها بر روی بخش کوچکی از پوست بمالید و زمانی که به عدم حساسیت و تحریک ناپذیری آن مطمئن شدید، از آن استفاده نمایید.
  • موارد منع مصرف روغن نارگیل شامل مصرف خوراکی و پخت و پز آن می‌شود و این روغن همیشه به عنوان یکی از بهترین روغن‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین توصیه می شود که اگر پوست چرب یا بسیار حساس دارید، برای برخورداری از مزیت های روغن نارگیل آن را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید.

سخن پایانی

آن چه ست و مد تلاش کرد تا در این مقاله به شما آموزش دهد، این است که روغن نارگیل دارای خواص بسیار منحصر به فرد و مؤثری در زمینه ترمیم آسیب های پوستی می‌باشد. اما مثل تمامی مواد دارویی طبیعی و غیرطبیعی، روغن نارگیل نیز دارای الزاماتی است که بهتر است پیش از اضافه کردن آن به روتین روزانۀ خود مورد توجه قرار دهید.