آیا تا کنون در مورد پوست های حساس و مختلط چیزی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید روتین پوست های حساس و مختلط به چه صورت است؟ مجله ست و مد با این مقدمه قصد دارد تا شما را با چگونگی انجام روتین پوستی برای پوست های حساس و مختلط آشنا کند. اما ابتدا ببینیم به چه پوستی، پوست مختلط گفته می‌شود.

پوست مختلط چیست؟

اگر پوست صورت شما خشک و در مناطق دیگر بدن چرب باشد، نوع پوست بدن شما به صورت پوست مختلط خواهد بود. به همین دلیل، متعادل نگه داشتن درصد چربی در زمانی که با پوست مختلط مواجه باشیم، دارای دشواری‌های خاص خود است.

دلایل بروز پوست مختلط چیست؟

در بروز پوست مختلط عوامل متعددی وجود دارند؛ ولی در رأس تمامی این عوامل زمینه‌های ارثی قرار دارند. اما به طور کلی عوامل دیگری نیز هستند که به غیر از زمینه‌های ارثی می‌توانند باعث بروز پوست مختلط شوند. این عوامل عبارتند از:

  • استفاده از محصولات پوستی غیر استاندارد و حاوی ترکیبات محرک، ناملایم و نامناسب
  • استفاده از محصولات غیر متناسب با نوع پوست (هر چند که محصولات استانداردی هستند)
  • عدم مراقبت صحیح از کیفیت پوست

چگونگی تشخیص پوست مختلط

برای تشخیص پوست مختلط، می توانید از مراحل زیر استفاده نمایید.

چگونگی تشخیص پوست مختلط

  • مدتی در حدود ۳۰ دقیقه پس از شست و شوی صورت، مقداری از پوست صورت چرب و سایر قسمت‌های آن به صورت معمولی باقی می‌ماند.
  • مشاهده شدن منافذ بزرگ و مشهود بر روی بینی
  • در زمان استفاده از مرطوب کننده های مخصوص پوست چرب که باعث کاهش چربی پوست می‌شوند، در ناحیۀ T صورت، احساس خوشایندی خواهید داشت. اما پوست گونه‌های صورت خشک می‌شوند.
  • در زمان استفاده از مرطوب کننده های مخصوص پوست خشک که باعث تأمین چربی پوست می‌شوند، در روی گونه‌ها احساس خوبی خواهید داشت. اما در ناحیۀ T صورت، با چربی زیاد و احساس سنگینی مواجه خواهید شد.
  • تغییر وضعیت ناحیه T با تغییر فصل. مثلاً ناحیه T ممکن است در آب و هوای گرم و مرطوب به سرعت چرب و براق شود و در هوای سرد دیرتر چرب و براق شود.
  • برخی از قسمت‌های صورت به صورت جزیره‌های خشک و پوسته پوسته درمی‌آیند و سایر مناطق دارای پوست مبتلا به آکنه هستند.

چگونگی مراقبت از پوست مختلط و حساس

حالا که با روش‌های تشخیص پوست های حساس و مختلط آشنا شدید، می‌خواهیم به بیان روتین پوستی برای پوست های حساس و مختلط  اشاره کنیم. پس توصیه‌های زیر را به دقت اجرا کنید:

  1. از مواد شویندۀ ملایم استفاده کنید

بهتر است روزی یک یا دو بار صورت خود را با شوینده های ملایم شستشو دهید. یکی از بهترین شاخص‌های تشخیص مواد شوینده مناسب برای پوست، متناسب بودن میزان چربی در تمام سطح صورت است. میسلار واتر می‌تواند بهترین محصول برای پاک کردن و شستشوی صورت شما باشد.

  1. از تونرهای آبرسان نرم کننده و غیر محرک استفاده کنید

بهتر است از تونری استفاده کنید که با دارا بودن آنتی اکسیدان و مواد مؤثر دیگر به ترمیم و جوانسازی پوست صورت شما کمک کند. یک تونر مناسب و خوش فرمول می‌تواند به صورت همزمان به تغذیۀ پوست خشک و کاهش چربی پوست های چرب کمک کند.

  1. لایه برداری از پوست را به طور منظم انجام دهید

برای برطرف شدن سلول‌های مُرده و زائده‌های پوستی از سطح پوست، توصیه می‌کنیم که هفته‌ای دست کم یک بار اقدام به لایه برداری کنید. چون انباشته شدن سلول‌های مُرده بر روی پوست صورت باعث ایجاد یک ظاهر کدر بر روی آن می‌شود. البته در انجام لایه برداری یا اسکراب صورت زیاده روی نکنید. این‌که پوست صورت شما تا چه حد به لایه برداری جواب می‌دهد، فقط می‌تواند از طریق آزمون و خطا مشخص شود. چرا که هر پوستی از فرمول و دورۀ زمانی لایه برداری خاص خود برخوردار است.

  1. از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید

تمامی پوست‌ها از جمله پوست حساس، به مرطوب کننده نیاز دارند. در نتیجه اگر پوست مختلط یا حساسی دارید، کرم مرطوب کننده را از روتین مراقبتی پوست خود حذف نکنید؛ بلکه از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی، که بهترین مرطوب کننده های پوست مختلط هستند، استفاده نمایید تا باعث افزایش چربی و براق شدن پوست ناحیه T نشوند.

  1. از لمس کردن پوست به صورت مداوم جلوگیری کنید

لمس نکردن زیاد پوست یکی از پیشنهادات همه متخصصان پوست و مو می‌باشد. لذا اگر پوست مختلط دارید، این پیشنهاد را جدی‌تر بگیرید. چون دست‌ها همیشه دارای مقدار زیادی گرد و غبار و آلودگی‌های دیده نشدنی هستند و این آلودگی‌ها می‌توانند منافذ پوستی را ببندند و باعث ایجاد جوش شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از کرم زدن به صورت، دست‌ها را به خوبی بشویید و قلم موهای آرایشی را مرتبه شستشو دهید؛ به خصوص در زمانی که جوش های صورت شما تحت درمان قرار دارند.

  1. مازاد چربی روی پوست را پاک کنید

مقدار چربی زیادی تولید شده بر روی پوست صورت را به وسیله کاغذهای جذب کنندۀ چربی پوست برطرف کنید. برای این منظور می‌توانید از کاغذهای مخصوص که در بسته بندی‌های کوچک ارائه می‌شوند، همراه خود داشته باشید تا در هر زمان که متوجه چربی بیش از حد روی پوست خود شدید، آن را پاک کنید.

  1. از ضدآفتاب استاندارد استفاده کنید

ضد آفتاب‌ها ویژه پوست مختلط نیستند و همه افراد با هر نوع پوستی می‌توانند از آنها استفاده کنند. به این نکته هم توجه داشته باشید که بهترین ضد آفتاب برای مراقبت از پوست مختلط، کرم ضد آفتاب با spf بالاتر از ۳۰ است. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب یکی از مهم‌ترین مراحل در انجام روتین پوستی است. چون در طول روز پوست بدن شما مدت زمان زیادی را تحت تابش پرتوهای زیان آور خورشیدی می‌گذراند.

  1. از ماسک صورت استفاده کنید

یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست های مختلف استفاده از ماسک مناسب صورت از جمله مولتی ماسک است. مولتی ماسک از چند ماسک استفاده می‌کند که به صورت همزمان در بخش‌های مختلف صورت استفاده می‌شوند. لذا اگر دارای پوست مختلط هستید، بهتر است از مولتی ماسک استفاده کنید. توجه داشته باشید که پیش از استفاده از هر نوع ماسک صورت، پوست شما کاملاً شسته و عاری از آلودگی باشد.

  1. از پوست دور چشم به صورت ویژه مراقبت کنید

پوست زیر چشم یکی از حساس‌ترین نقاط صورت است که به مرور زمان بر اثر کم خوابی یا پیری پوست و یا تابش‌های مضر آفتاب ظاهر ناخوشایندی به خود می‌گیرد. به همین منظور برای جلوگیری از حلقه های تیره اطراف چشم و یا پف زیر چشم به طور مداوم از کرم دور چشم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

از پوست دور چشم به صورت ویژه مراقبت کنید

سخن پایانی

اگر دارای پوست مختلط هستید، اصلاً نگران مراقبت از پوست مختلط خود نباشید. تنها کافیست به این نکته توجه داشته باشید که پوست‌ های حساس و مختلط نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند تا همیشه از یکنواختی، شادابی و جوانی مورد نظر برخوردار باشند.