افتادگی پوست صورت یا شل شدگی پوست صورت یکی از  نخستین عواملی است که می‌تواند خبر از پایان دورۀ جوانی و شادابی پوست شما بدهد و شما را رسماً وارد دنیای افراد کهنسال نماید. به همین دلیل افتادگی پوست صورت یکی از عواملی است که حتماً باید مورد توجه و پیشگیری قرار گیرد. به همین دلیل روش های درمان شل شدگی پوست صورت روش‌های بسیار مهم و دارای تنوع زیاد هستند، که مشتمل بر روش‌های خانگی و پزشکی می‌باشد. مجله ست و مد قصد دارد تا با شما در مورد دلایل افتادگی پوست صورت و روش های درمان شل شدگی پوست صورت صحبت کند. پس اگر شما نیز به این موضوع اهمیت می‌دهید، حتماً این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

دلایل افتادگی پوست صورت

دلایل افتادگی پوست صورت

مهم‌ترین دلایل شل شدگی پوست عبارتند از:

الف.عوامل اولیۀ شل شدگی پوست

  • پیری: با بالا رفتن سن، رشته های کلاژن و الاستین موجود در پوست نیز ضعیف می‌شوند و باعث افتادگی پوست می‌گردند.
  • ضعف طحال: طحال خون حامل مواد سوداوی را فیلتر می‌کند. چنانچه طحال بر اثر عواملی از قبیل یبوست شدید، دچار اختلال عملکرد شود، نمی‌تواند به خوبی خون را تصفیه کند و این خون تصفیه نشده باعث شل شدن پوست و افتادگی آن خواهد گردید.
  • پرتوهای زیان آور خورشیدی: زیاد قرار گرفتن در معرض تابش‌های خورشیدی و عدم استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب که باید از دوران نوجوانی آغاز شود، می‌تواند در دوران میان‌سالی مقدمۀ شل شدن و افتادگی پوست باشد.
  • شرایط شغلی نامناسب: برخی از مشاغل مثل کار در محیط‌های پر حرارت، از جمله کوره های آجرپزی، نانوایی، معدن کاری و … باعث می‌شوند که افراد زودتر از موعد دچار شل شدن پوست شوند. چرا که رشته‌های پروتئینی پوست بر اثر حرارت بالا ضعیف می‌شوند.
  • تغذیه نامناسب: استفاده از مواد غیر استاندارد مثل فست فودها و کنار گذاشتن مواد غذایی مناسب مثل میوه‌ها و سبزیجات باعث می‌شوند که روند شل شدن پوست شتاب بیشتری به خود بگیرد. همچنین فقر پتاسیم باعث نازکی بیش از حد پوست و افتادگی آن می‌شود.

ب.عوامل ثانویۀ شل شدگی پوست

  • مصرف مواد مخدر و دخانیات مانند سیگار و قلیان
  • رژیم های غذایی شدید برای لاغری
  • مصرف بیش از حد داروهای کورتونی
  • نوشیدن مشروبات الکلی
  • نوسانات شدید وزنی
  • استفاده بیش از حد از شوینده‌های سولفوردار
  • زمینه‌های ژنتیکی

روش های جلوگیری از افتادگی پوست در سنین بالا

  • ماساژ صورت: این کار باعث افزایش گردش خون در زیر پوست می‌شود. اگر ماساژ پوست همراه با کلاژنسازهای خانگی مثل ژل آلوورا و روغن نارگیل باشد، می‌تواند تأثیر بیشتری به همراه داشته باشد.
  • مصرف آب هویج: اگر بدن شما توانایی دریافت آب هویج به میزان فراوان داشته باشد، می‌توانید به مدت یک ماه هر روز یک فنجان آب هویج بنوشید. آب هویج طبیعی از افتادگی پوست صورت جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • مصرف سبزیجات: انواع کلم، سبزی جعفری، و کدو تنبل می‌توانند از افتادگی پوست صورت جلوگیری به عمل آورند.
بیشتر بخوانید:  روتین مراقبت از پوست چرب و جوش دار

روش های خانگی برای درمان شل شدگی پوست صورت

استفاده از ماسک های گیاهی و دست ساز یکی از روش‌های پیش پا افتاده برای درمان شل شدگی پوست صورت است. در اینجا می‌خواهیم مهم‌ترین ماسک های درمان کننده افتادگی پوست صورت را به شما معرفی کنیم:

  • ماسک جلبک اسپیرولینا: حاوی مقداری جلبک اسپیرولینا و ژل آلوورا است که استفادۀ روزانه از این ماسک باعث روشن شدن پوست صورت می‌گردد.
  • ماسک روغن سبوس برنج: مخلوط ژل آلوورا با روغن سبوس برنج به صورت ماساژ بر روی پوست. این ماسک جریان خون و فرایند لیفت شدن پوست را به همراه دارد.
  • ماسک گلنار فارسی: مخلوطی از پودر گلنار فارسی با سرکه سیب یا آب انار است که به تدریج باعث لیفت پوست صورت می‌شود.
  • ماسک آب هندوانه: مخلوطی از آب هندوانه با ماش است که مصرف آن به صورت روزانه توصیه می‌شود.
  • ماسک روغن شنبلیله: این ماسک حاوی روغن بذر شنبلیله و آلوئه ورا است که یک کلاژن ساز قدرتمند به حساب می‌آید و افزایش جریان خون در پوست و لیفت شدن آن را به همراه دارد.

بسیاری از خانم ها در مورد میزان تأثیرگذاری درمان های خانگی برای افتادگی پوست پرسش و ابهام دارند. در پاسخ به این دسته از خانم ها باید به این نکته اشاره کنیم که به طور کلی روش های درمانی خانگی زمانی از تأثیرگذاری رضایت‌بخشی برخوردار خواهند بود که به صورت مستمر و منظم  اجرا شوند. چرا که روش های خانگی در مقایسه با روش های پزشکی دیر بازده‌تر هستند و نیاز به شکیبایی بیشتری دارند؛ هر چند که عوارض و پیامدهای خاصی به همراه ندارند.

روش های پزشکی درمان افتادگی پوست صورت

امروزه علم پزشکی نیز به درمان افتادگی پوست صورت پرداخته و با استفاده از یک سری روش های غیر تهاجمی به جنگ با این پیری زودرس رفته است. در این قسمت می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین روش های پزشکی درمان شل شدگی پوست صورت آشنا کنیم.

1. روش آر اف فرکشنال (RF Fractional)

این روش با استفاده از یک دستگاه رادیو فرکانسی پرکاربرد انجام می‌شود که در بین متخصصان پوست و زیبایی کاربرد بسیار فراوانی دارد. این دستگاه می‌تواند گذشته از حذف چین و چروک های پوست صورت باعث افزایش لیفت پوست نیز بشود. این دستگاه در قسمت درم پوست ایجاد گرما می‌کند و بدین ترتیب کلاژن سازی پوست را تحریک می‌نماید. این روش می‌تواند آثار مفید دیگری همچون برطرف شدن افتادگی پوست صورت، رفع لک و تیرگی پوست صورت، رفع منافذ باز پوست و حذف اسکار آکنه نیز به همراه داشته باشد. دستگاه آر اف فرکشنال به دو شکل تک قطبی و دو قطبی است که از نوع دوقطبی آن می‌توان برای جوان سازی پوست استفاده کرد.

2. روش تزریق بوتاکس

این روش یک روش سریع و آسان است و می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن به بهبود افتادگی عضلات صورت و افتادگی پوست گونه کمک کند. توجه داشته باشید که از روش تزریق بوتاکس برای درمان افتادگی‌های کم و خفیف استفاده می‌شود؛ ولی در عین حال یک روش موقت به حساب می‌آید. تزریق بوتاکس یک روش بدون عارضه است و بیشتر برای لیفت ابرو استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:  خواص آلوورا برای پوست

3. روش تزریق چربی

جالب است بدانید که یکی از دلایل افتادگی و شل شدگی پوست، کاهش حجم چربی پشت آن است. لذا روش تزریق چربی می‌تواند روش مناسبی برای این افراد باشد. تزریق چربی نیز یک روش ایمن و کم عارضه به حساب می‌آید که می‌تواند خشکی پوست را نیز برطرف کند و پیری پوست را به تعویق بیندازد. چربی های برداشت شده برای تزریق به پوست می‌توانند از نواحی ران، باسن و بازو و به روش‌های غیرتهاجمی مثل روش لیپوماتیک برداشته شوند که یک روش سرپایی و بدون نیاز به بی هوشی می‌باشد. معمولاً برای جوانسازی و حذف چین و چروک های صورت، از روش تزریق چربی استفاده می‌شود.

4. روش تزریق ژل

 تزریق ژل

روش تزریق ژل نیز یکی از روش های درمان پوست شل و افتاده صورت است که به دو صورت قابل جذب و غیر قابل جذب استفاده می‌شود. البته فیلرهای غیر قابل جذب، عوارض جانبی زیادی به همراه دارند. به همین سبب استفاده از آنها چند سالی است که کنار گذاشته شده است. معمولاً از این روش برای لیفت پوست استفاده می‌شود. مهم‌ترین ژل‌های قابل تزریق عبارتند از:

  • اسید هیالورونیک
  • اسید پلی لاکتیک
  • کلاژن

به طور کلی میزان اثربخشی روش تزریق ژل، بستگی به کیفیت و ماندگاری ژل و برند تولیدی آن دارد.

5. استفاده از لیزر

در چند سال اخیر از لیزر نیز برای درمان افتادگی پوست استفاده می‌شود. لیزر از پرتوهای پر انرژی نوری استفاده می‌کند که این پرتوها با برخورد به اپیدرم، به لایه های زیرین پوست نفوذ می کنند و سلول های پوست را به کلاژن سازی و الاستین سازی تحریک می‌کنند. با این روش، پوست ویژگی انعطاف‌پذیری خود را به دست می‌آورد. از این گذشته لیزر با باز کردن رگ‌های خونی زیر پوست باعث افزایش گردش خون در زیر پوست می‌شود و به افزایش ترشح فاکتورهای جوان کنندۀ پوست کمک می‌کند. روش لیزر سریع‌ترین روش برای لیفت شدن پوست است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با دلایل شل شدگی پوست صورت و چگونگی برطرف کردن افتادگی پوست صورت آشنا کنیم. همچنین روش های خانگی درمان افتادگی پوست صورت به همراه روش های پزشکی آن را توضیح دادیم. ولی در عین حال به این نکته توجه داشته باشید که روش‌های پزشکی حتماً باید در کلینیک های معتبر و زیر نظر افراد متخصص و حرفه‌ای صورت پذیرد تا از اثربخشی لازم برخوردار باشد و پیامدهای ناخواسته و هزینه‌های اضافی دیگر به همراه نداشته باشد.