آلوورا یک  گیاه دارویی بسیار پر مصرف است که به طور گسترده از آن برای رفع مشکلات پوستی استفاده می‌شود. آلوورا دارای ترکیبات ژل مانندی است که به درمان آسیب های مختلف پوستی کمک می‌کند. هر چند آلوورا در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما در گذشته نیز از آن برای برطرف کردن مشکلاتی مثل خراشیدگی های کوچک پوستی، بریدگی های پوست و آفتاب سوختگی استفاده می‌شده است. با این حال، خواص منحصر به فرد آلوورا زمانی می‌تواند به خوبی بروز کند که این گیاه به درستی مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل مقاله حاضر که کاری از مجله ست و مد است، قصد دارد تا شما را با خواص آلوئه ورا برای پوست آشنا کند.

در مورد عصاره و ژل آلوورا چه می‌دانید؟

آلوورا دارای یک ترکیب ژلاتینی است که در مصارف دارویی به عنوان یک ژل موضعی استفاده می‌شود. این ژلاتین در برگ گیاه آلوورا که به آن صبر زرد هم گفته می‌شود، وجود دارد. نحوه استفاده از گیاه آلوورا به عنوان کرم موضعی به این صورت است که باید برگ آلوورا را شکسته و فشار داده شود تا ژلۀ آن به طور مستقیم از آن خارج شود. ژله‌های آلوورایی که امروزه در بازار می‌بینید برای نرم و هموار کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ که دارای ترکیباتی مثل کالاندولا و اکیناسه هستند.

در مورد عصاره و ژل آلوورا چه می‌دانید؟

مزایای آلوورا

برای آشنایی بیشار با مزایای آلوورا، به موارد زیر توجه نمایید:

  1. درمان سوختگی با آلوورا

برای درمان سوختگی‌های خفیف می‌توانید ژل آلوورا را روزی سه بار بر روی پوست آسیب دیده بمالید و آن قسمت را با گاز استریل بپوشانید.

  1. آفتاب سوختگی با آلوورا

استفاده از ژل آلوورا می‌تواند پوستی که به آفتاب سوختگی دچار شده است را تسکین دهد. البته آلوورا برای پیشگیری از آفتاب سوختگی مؤثر نیست. به همین دلیل استفاده از ژل آلوورا نمی‌تواند جایگزین کرم ضد آفتاب شود.

  1. ترمیم خراش های خفیف با آلوورا

برای  بهبودی درد و احساس سوزش بر اثر خراش‌های کوچکی که در نواحی چانه یا پیشانی ایجاد می‌شوند، می‌توانید روزی سه بار ژل آلوورا را بر روی قسمت مورد نظر بمالید.

  1. درمان بریدگی های پوست با آلوورا

ژل آلوورا می‌تواند برای ترمیم بریدگی‌های کم عمق پوستی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین آلوورا جایگزین بسیار مناسبی برای پمادهای آنتی بیوتیک است؛ زیرا به سرعت باعث ترمیم زخم ها می‌شود. همچنین ژل آلوورا برای کاهش اسکار پوست نیز مؤثر است. چون با بالا بردن روند کلاژن سازی پوست، با باکتری ها به مبارزه برمی‌خیزد.

  1. درمان خشکی پوست با آلوورا

آلوورا به دلیل قدرت جذب بالایی که دارد، برای پوست های چرب بسیار مناسب است. از این گذشته برای درمان خشکی پوست نیز می‌توان از آلوورا استفاده کرد. بدین صورت که پس از استحمام، از آلوورا به عنوان مرطوب کنندۀ بعد از حمام استفاده کنید تا رطوبت پوست شما حفظ شود.

  1. درمان یخ زدگی با استفاده از آلوورا

در زمان یخ زدن پوست بر اثر سرمای بیش از حد می‌توانید از ژل آلوورا استفاده کنید. اما بهتر است برای این کار با یک نفر پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. درمان تبخال با آلوورا

آلوورا حاوی ماده ضد ویروس هرپس است. لذا برای بهبود تبخال می‌توانید دو بار در روز ژل آلوورا را بر روی محل تبخال بمالید تا برطرف شود.

  1. درمان اگزما با آلوورا

به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی آلوورا و تسکین خشکی و خارش پوست، می‌توانید از آن برای درمان اگزما استفاده کنید. همچنین از ژل آلوورا برای تسکین بیماری‌هایی از جمله درماتیت سبورئیک نیز استفاده می‌شود. این بیماری نوعی اگزمای چرب است که معمولاً بر روی پوست سر پیدا می‌شود؛ ولی می‌تواند خود را به پوست صورت و پشت گوش هم برساند.

  1. درمان پسوریازیس با آلوورا

پسوریازیس یک نوع التهاب یا خارش پوستی است. ژل آلوورا می‌تواند با دو بار مصرف شدن در روز، آن را درمان کند.

  1. درمان آکنه التهابی با آلوورا

ژل آلوورا دارای ویژگی ضد التهابی نیز می‌باشد. به همین دلیل می‌توان از آن برای درمان آکنه التهابی (از جمله جوش های چرکی) استفاده کرد. برای این منظور باید روزی سه بار ژل آلوورا با کمک پارچه‌های نخی بر روی نقاط آسیب دیده قرار داده شود.

بیشتر بخوانید:  مراقبت از پوست در فصل سرما

گیاه آلوورا یا ژل آلوورا؟

ژل موجود در برگ‌های آلوورا از قدرت بیشتری برخوردار است. ولی چون کمتر در خانه‌ها یافت می‌شود، لذا بیشتر از گیاه آلوورا استفاده می‌شود. از این گذشته ژل آلوورا از توان مرطوب کنندگی و ترمیم پوست بهتری برخوردار است.

گیاه آلوورا یا ژل آلوورا؟

چند نکته مهم در مورد توانایی ژل آلوورا

  • به تجربه دریافت شده است که آلوورا در زمان ترمیم زخم های عمیق مثل زخم هایی که بر اثر عمل جراحی ایجاد شده‌اند، مقاومت و توان طبیعی بدن را کاهش می‌دهد.
  • همچنین توجه داشته باشید که برای سوختگی های شدید یا زخم های بزرگ از آلوورا استفاده نکنید.
  • برخی از افراد در مقابل آلوورا حساسیت دارند و پس از استفاده از آن دچار خارش و سوزش خفیف می‌شوند. بنابراین اگر پس از استفاده از ژل آلوورا دچار جوش‌های پوستی یا کهیر شدید، این می‌تواند نشانه حساسیت شما به آلوورا باشد و باید با پزشک معالج مشورت کنید.
  • هر چند ژل آلوورا خاصیت میکروب زدایی دارد، اما هیچ گاه از آن بر روی پوستی که عفونت کرده استفاده نکنید. چون لایه محافظتی که آلوورا بر روی پوست ایجاد می‌کند، روال طبیعی ترمیم زخم و عفونت را با دشواری مواجه می‌سازد.
  • آن دسته از افرادی که فکر می‌کنند خوردن ژل آلوورا نیز می‌تواند مفید باشد، به این نکته توجه داشته باشند که این کار هیچ گونه فایده‌ای برای پوست آنها ندارد. ضمن این که آلوورا خاصیت ملین دارد و باعث ناراحتی سیستم گوارشی بدن می‌شود. لذا از مصرف خوراکی آلوورا پرهیز کنید.

سخن پایانی

هر چند هنوز تمامی مزیت های آلوورا تأیید و اثبات نشده است، اما این گیاه منبع بسیار خوبی برای درمان طبیعی آسیب های مختلف پوستی به حساب می‌آید. مصرف آلوورا بر روی پوست خطری به همراه ندارد. در کنار تمامی ویژگی‌های خوبی که گیاه آلوورا دارد، به شما توصیه می‌کنیم که اگر پس از چند بار استفاده از ژل آلوورا هیچ گونه تأثیر مثبتی بر روند درمان آسیب های پوستی خود مشاهده نکردید، حتماً با یک نفر پزشک متخصص پوست مشورت داشته باشید.