رسیدگی به پوست به‌ویژه پوست‌های حساس به جوش و چربی یکی از مهم‌ترین مسائل رعایت بهداشت و حفظ زیبایی به‌ویژه در بانوان عزیز می‌باشد. از این ‌رو اطلاع از روتین مراقبت از پوست چرب جوش دار، می‌تواند به شما بانوان عزیز در داشتن یک پوست سالم و شاداب کمک شایانی نماید. بر همین اساس ست و مد در این مقاله قصد دارد؛ به بررسی روش های مراقبت از پوست های چرب و مستعد آکنه بپردازد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چه پوستی را پوست چرب می‌نامند؟

به‌طورکلی در پوست همه افراد غده‌های کوچکی وجود دارد که بانام سباسه شناخته می‌شود. وظیفه این غده‌های کوچک ترشح چربی موردنیاز به‌منظور حفظ خشکی پوست می‌باشد. حالا اگر فعالیت این غده‌های کوچک بیش‌ازحد باشد، به این پوست چرب گفته می‌شود.

از کجا بفهمیم پوستمان چرب است؟

  • پوست صاف با چین‌ و چروک بسیارکم
  • برق زدن پوست
  • بزرگ بودن منافذ باز پوستی
  • برخورداری از رنگ کدر و تیره در پوست
  • عدم ماندگاری طولانی آرایش روی صورت
  • وجود انواع زائده‌های پوستی مانند لکه‌های پوستی، آکنه، جوش‌ های بدخیم و سرسیاه

مزیت داشتن پوست چرب چیست؟

  • نرمی و لطافت پوست
  • عدم نیاز شدید به انواع مرطوب کننده‌ها
  • کاهش روند پیری پوست در مقایسه با سایر پوست‌ها
  • عملکرد قوی پوست در برابر آلودگی محیطی مانند تشعشع مضر خورشیدی

معایب پوست چرب چیست؟

  • بسته شدن منافذ پوست، مستعد شدن پوست به زائده‌های ناراحت‌کننده مانند انواع آکنه و جوش
  • نیاز به مراقبت مکرر و شست‌وشوی مرتب به پوست که برای برخی از افراد آزار دهنده است.
  • عدم دوام آرایش‌های پوستی که برای بانوان خوشایند نیست.
  • شستشوی مرتب و صحیح

روش مراقبت از پوست‌های چرب مستعد جوش

با توجه به توضیحات بالا اگر تشخیص دادید که پوستتان چرب است، حال باید به فکر درمان اکنه های صورتتان باشید. ما در این قسمت یک روتین مناسب برای پوست چرب و جوشدار با ترتیب انجام آن  بیان کردیم. کافی است تمام مراحل را به دقت رعایت کنید تا به درمان آن کمک کنید.

1-شست­ و شو مکرر با آب و مواد شوینده مناسب

به‌طور کلی پوست‌های چرب و مستعد جوش باید به‌طور مرتب پاک‌سازی شود. چون احتمال آلودگی در این پوست‌ها بسیار زیاد است. بنابراین برای رفع چربی و آلودگی از سطح پوست بهترین حالت استفاده از آب و صابون مناسب پوست‌های چرب می‌باشد.

بیشتر بخوانید:  منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

نکته مهم: سعی کنید از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده نکنید. زیرا باعث خشکی و از بین رفتن پوست به دلیل از دست دادن آب پوست می‌شود. بهترین شوینده‌ها استفاده از صابون‌های ملایم گیاهی،  بدون مواد شیمیایی میباشد. میزان شست‌وشو، دوبار باشد یکی در روز هنگام بیدار شدن و یکبار در شب هنگام خوابیدن می‌باشند.

2-استفاده از کرم اسکراب لایه ‌بردار

اسکراب یکی از بهترین روش‌های پاک‌سازی پوست از پوست‌ها و سلول‌های مرده می‌باشد. از این روش می‌توانید به میزان دو بار در هفته استفاده نمایید.

3-استفاده تونر مخصوص پوست چرب

پس از شستشوی آرایش یا آلودگی‌های پوستی از روی پوست باید از تونر مناسب برای پاک‌سازی مواد باقی‌مانده استفاده نمایید. بهترین تونرهای طبیعی استفاده از گلاب یا استفاده از آب دم‌کرده وگل بابونه می‌باشد. برای استفاده می‌توانید بر داخل یک اسپری کوچک به مدت یک هفته آن را نگهداری نموده و سپس با استفاده از یک پنبه یا پد به‌آرامی بر روی پوست خود استفاده کنید.

4-استفاده از مرطوب‌ کننده

بسیاری از افراد مستعد پوست‌های چرب و جوش‌دار فکر می‌کنند که نباید از مرطوب‌کننده استفاده کنند! درصورتی‌که استفاده از مرطوب‌کننده برای همه امری ضروری است. به دلیل اینکه از خشک شدن و دهیدراته شدن پوست جلوگیری می‌کند. به همین دلیل این اشخاص باید از مرطوب‌کننده های فاقد چربی استفاده کنند.

5-استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی

یکی از مهمترین روتین‌های مراقبت پوستی استفاده از ضد آفتاب می‌باشد. عزیزانی که پوست مستعد به چربی و جوش‌دارند می‌توانند از ضد آفتاب‌های فاقد چربی استفاده کنند. چون نه تنها از  پوست شما در برابر بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان و چین ‌و چروک محافظت می کند، بلکه به دلیل پوشاندن منافذ، از امکان ورود آلودگی و ایجاد آکنه های وخیم نیز جلوگیری می‌کند. کرم‌ های ضد آفتاب بدون چربی را با توجه به SPF در ساعت‌های تعیین‌شده تمدید نمایید.

6-اصلاح صورت در پوست‌های جوش‌دار

در بعضی از موارد به حدی جوش یا آکنه‌های موجود بر روی پوست‌های چرب دردناک است؛ که اصلاح باعث بدتر شدن این قضیه می‌شود. اما بهترین حالت در پوست‌های آکنه دار پاک‌ سازی پوست از مو و هرگونه آلودگی می‌باشد. چون اینکار باعث جمع شدن آلودگی‌های محیطی به ‌واسطه موها میشود و از ایجاد جوش‌های بدخیم جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع رایحه عطر زنانه

نکات مهم در استفاده از روتین‌ های مراقبت از پوست‌ های چرب و جوش‌ دار

  • به‌طور کلی روتین‌های پوستی محصولات طبیعی و بدون ضرر هستند که برای مراقبت از پوست و پاکسازی آن باید مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین باید به‌عنوان جزء جدایی ‌ناپذیر در برنامه روزانه رسیدگی به پوست شما باشند.
  • نظم عامل اصلی در کنترل چربی پوست و ایجاد آکنه های وخیم در افراد مستعد به پوست‌های چرب و جوش‌دار می‌باشد. بنابراین رسیدگی مکرر و پاک‌سازی پوست در طول روز می‌تواند به شما عزیزان در کنترل این معضل تا حدود زیادی کمک کند.
  • در استفاده از روتین‌های پوستی حتماً به محصولات خارجی نیاز نیست؛ بلکه در میان محصولات ایرانی نیز روتین‌های مناسبی برای حفظ پوست با قیمت بسیار مناسب موجود می‌باشد.
  • از استعمال دخانیات نیز خودداری فرمایید، چون باعث کدر شدن، پیری و آلودگی پوست می‌شود و پوست را مستعد آلودگی و جوش می‌کند.
  • هرگز با آرایش به رختخواب نروید؛ زیرا در طول شبانه‌روز از تنفس پوست شما جلوگیری میکند. همچنین به دلیل اینکه آرایش آلودگی‌های محیطی را جذب می‌کند، منجر به بروز آکنه‌های شدید در پوست شما می‌شود.
  • از مصرف غذاهای سرخ‌کرده جداً خودداری فرمایید؛ چون پوست را به‌شدت چرب نموده و باعث مستعد شدن پوست به آکنه های شدید می‌شود.
  • مراقبت‌های پوستی باید به‌صورت مکرر انجام شود، بهترین زمان برای استفاده از روتین‌های پوستی در هنگام بیدار شدن و شب در هنگام خوابیدن می‌باشد.

سخن آخر

نگهداری از پوست‌های چرب و جوش دار مانند پوست‌های دیگر امری ضروری می‌باشد. بنابراین دانستن روتین‌های مربوطه؛ باعث افزایش سلامتی پوست و جلوگیری از ایجاد ضایعه‌های ناراحت‌کننده مانند انواع جوش و آکنه‌های شدید خواهد نمود. بر همین اساس در این مقاله تلاش نمودیم تا با ارائه راهکارهای مناسب جهت حفاظت از پوست‌های چرب و مستعد جوش، به افراد درگیر با آن کمک نموده باشیم. در پایان از اینکه با نگاه زیبایی خود مطالب ما را دنبال می‌کنید کمال تشکر راداریم.